Recenzija: Pali Ideali
Novosadski bend Josip A Lisac je četvrtu godinu postojanja obeležio svojim
trećim albumom Pali Ideali.
Pojam ideala, koji je odavno istrebljen iz
jezičke upotrebe na ovim prostorima, i koji su iskoristili za naziv albuma,
ukazuje da se bend na konkretniiji način pozabavio velikim društvenim
kontrastima koji vladaju ne samo na
Balkanu, već i u celom svetu. Album je predstavljen 17. maja u klubu CK13, gde
su posetioci imali priliku da čuju sve pesme sa novog albuma, ali i veliki broj
pesama sa prethodnih albuma: Poslednji samUraji i Sto godina sam odje. Bend čine: Vedran
Ferizović (vokal, gitara), Predrag Milojković (bubnjevi), Dejan Zec (bas, bek
vokal), Miroslav Popović (klavijature, bek vokal), Petar Popović (gitara, bek
vokal), Nemanja Zlatarev (trombon, bek vokal), Kosta Vukašinović (trombon),
Stojan Grubić (saksofon).

Vesele i razdragane note ukombinovane sa ne toliko
bliskim žanrovima je prvo što njihovu muziku izdvaja. Koliko god da su se
trudili da i na ovom albumu, ubace što je više moguće raznoraznih stilova, i tako stvore nešto što bi se moglo porediti
sa cirkuskom muzikom, ovim albumom, su ipak, (ne)svesno, svoju muziku usmerili najviše ka veoma brzom
ska i opuštajućem reggae ritmu. Naravno, drugi stilovi su i dalje prisutni, ali
unutar jedne pesme nema toliko naglih i iznenadnih prelaza sa ska, reggae zvuka
na punk ili neki još tvrdji zvuk, već je prisutan prelaz sa bržeg ritma na sporiji i obrnuto, u oviru istog stila ili
pak, u okviru srodnih žanrova, što daje čar muzici, pogotovo kada je reč o
svirkama, gde su ovakvi prelazi veoma
dobrodošli i pogodni za djuskanje. Bend je odlično uklopljen i uvežban (svako ko je ikada slušao bend uživo zna da
njihove pesme, dobijaju potpuno drugačiji doživljaj, nego kada se slušaju sa
snimka): klavijature i bas prate gitaru,
duvačku sekciju, kao obaveznu karakteristiku ska bendova i ritam
bubnjeva, i svako pronalazi mesta da odsvira po koji efektivan solo i tako ubaci nešto karakteristično sopstvenom
muzičkom stilu, što je sve dokaz njihovog dugogodišnjeg postojanja. Pored toga,
na albumu su gostovali i mnogi poznati muzičari novosadske scene: Vojislav
Malešev ( KILLO KILLO banda, Drum'n'Zez ), Goran Biševac ( Pero
Deformero ), Aleksandar Popov ( Atheist Rap ), Milan Kerezović,
Atila Pete ( Lost Propelleros ), Dragan Alimpijević ( Grate ) , Klapa
Panon.
Prilaz društvenim temama i ljudskim osobinama , ovoga puta, nije prikazan kroz metaforu životinja i basni, već je postao direktiniji i jasniji, ali sa istom dozom kritike i satire, kao što smo navikli od njih. Iza tog satiričnog , i pomalo šaljivog odnosa prema sociološkim problemima se verovatno krije i želja da ljudi na malo zabavniji način nego što je uobičajeno, obrate pažnju na te probleme. U tekstovima je često prisutna igra sa rečima (što nagoveštava i sam naziv benda), a stihovi su tako napisani, da svaki stih posebno, govori sam za sebe, i često logički nepovezan sa ostalim stihovima, zajedno čine celinu u kojoj je moguće jasno razumeti poruku ili barem stvoriti sopstveno značenje. Pesma o dvoličnosti ljudi, koja, izmedju ostalog, postavlja pitanje bezuslovne ljubavi - Pali Ideali , kao i pesma o odnosu ljudskih misli , želja i praktične ispunjenosti tih misli u samom životu - Predstava , ili pak pesma o neodgovornosti društva i netoloranciji prema drugima - Nema se kobaje, sigurno ostavljaju najjači utisak. Nezanemarujući kratku, ali veoma ekzplozivnu i zaraznu Prestani da se motaš oko moje žene , i vesele More ska i Kurt Cobain.
Album Pali Ideali je predstavio najbolju definiciju vizije benda – igranje sa notama, eksperimentisanje sa muzikom i tekstovima i uživanje u stvaranju muzike i umetnosti kao takve, bez opterećivanja da se stvara nešto što drugi očekuju, kao i prkos sadašnjem društvu. Album je snimljen u studiju ROAD, u Rumenci, producenti su Dragan Alimpijević i Vedran Ferizović, a dizajn omota je radio Gabriel Radatović. Trenutno je moguće kupiti album na prodajnim mestima u Novom Sadu, a najavali su i besplatno preuzimanje sa interneta.
0 comments: