Wednesday, June 5, 2013

Recenzija: Pali Ideali

Novosadski bend Josip A Lisac  je četvrtu godinu postojanja obeležio svojim trećim albumom Pali Ideali.
Pojam ideala, koji je odavno istrebljen iz jezičke upotrebe na ovim prostorima, i koji su iskoristili za naziv albuma, ukazuje da se bend na konkretniiji način pozabavio velikim društvenim kontrastima koji vladaju  ne samo na Balkanu, već i u celom svetu. Album je predstavljen 17. maja u klubu CK13, gde su posetioci imali priliku da čuju sve pesme sa novog albuma, ali i veliki broj pesama sa prethodnih albuma: Poslednji samUraji  i  Sto godina sam odje.  Bend čine: Vedran Ferizović (vokal, gitara), Predrag Milojković (bubnjevi), Dejan Zec (bas, bek vokal), Miroslav Popović (klavijature, bek vokal), Petar Popović (gitara, bek vokal), Nemanja Zlatarev (trombon, bek vokal), Kosta Vukašinović (trombon), Stojan Grubić (saksofon).

Vesele i razdragane note ukombinovane sa ne toliko bliskim žanrovima je prvo što njihovu muziku izdvaja. Koliko god da su se trudili da i na ovom albumu, ubace što je više moguće raznoraznih stilova,  i tako stvore nešto što bi se moglo porediti sa cirkuskom muzikom, ovim albumom, su ipak, (ne)svesno,  svoju muziku usmerili najviše ka veoma brzom ska i opuštajućem reggae ritmu. Naravno, drugi stilovi su i dalje prisutni, ali unutar jedne pesme nema toliko naglih i iznenadnih prelaza sa ska, reggae zvuka na punk ili neki još tvrdji zvuk, već je prisutan prelaz sa bržeg ritma na  sporiji i obrnuto, u oviru istog stila ili pak, u okviru srodnih žanrova, što daje čar muzici, pogotovo kada je reč o svirkama, gde su ovakvi  prelazi veoma dobrodošli i pogodni  za djuskanje.  Bend je odlično uklopljen i uvežban (svako ko je ikada slušao bend uživo zna da njihove pesme, dobijaju potpuno drugačiji doživljaj, nego kada se slušaju sa snimka): klavijature i  bas prate gitaru, duvačku sekciju, kao obaveznu karakteristiku ska bendova  i  ritam bubnjeva, i svako pronalazi mesta da odsvira po koji efektivan solo i  tako ubaci nešto karakteristično sopstvenom muzičkom stilu, što je sve dokaz njihovog dugogodišnjeg postojanja. Pored toga, na albumu su gostovali i mnogi poznati muzičari novosadske scene: Vojislav Malešev ( KILLO KILLO banda, Drum'n'Zez ), Goran Biševac ( Pero Deformero ), Aleksandar Popov ( Atheist Rap ), Milan Kerezović, Atila Pete ( Lost Propelleros ), Dragan Alimpijević ( Grate ) , Klapa Panon.

Prilaz društvenim temama i ljudskim osobinama , ovoga puta, nije  prikazan kroz metaforu životinja i basni, već je postao direktiniji i jasniji, ali sa istom dozom kritike i satire, kao što smo navikli od njih. Iza tog satiričnog , i pomalo šaljivog odnosa prema sociološkim problemima se verovatno krije i želja da ljudi   na malo zabavniji način nego što je uobičajeno, obrate pažnju na te probleme. U tekstovima je često prisutna igra sa rečima (što nagoveštava i sam naziv benda),  a stihovi su tako napisani, da svaki stih posebno,  govori sam za sebe, i često logički nepovezan sa ostalim stihovima, zajedno čine celinu u kojoj je moguće jasno razumeti  poruku ili barem stvoriti sopstveno značenje. Pesma o dvoličnosti ljudi, koja, izmedju ostalog, postavlja pitanje bezuslovne ljubavi  - Pali Ideali , kao i pesma o odnosu ljudskih misli , želja i praktične ispunjenosti tih misli u samom životu - Predstava , ili pak pesma o neodgovornosti društva i netoloranciji prema drugima - Nema se kobaje, sigurno ostavljaju najjači utisak. Nezanemarujući  kratku, ali veoma ekzplozivnu i zaraznu  Prestani da se motaš oko moje žene , i vesele More ska  i Kurt Cobain

Album  Pali Ideali  je predstavio najbolju definiciju vizije benda – igranje sa notama, eksperimentisanje sa muzikom i tekstovima i uživanje u stvaranju muzike i umetnosti kao takve, bez opterećivanja da se stvara nešto što drugi očekuju, kao i prkos sadašnjem društvu. Album je snimljen u studiju ROAD, u Rumenci, producenti su Dragan Alimpijević i Vedran Ferizović, a dizajn omota je radio Gabriel Radatović.  Trenutno je  moguće kupiti album na prodajnim mestima u Novom Sadu, a najavali su i besplatno preuzimanje sa interneta.